2021 a nagy változások éve lesz. Ez nem csak a megújuló energiabesorolásokra - melyekről itt írtunk korábban - érvényes kijelentés, mivel jövőre az egyes termékekre vonatkozó jótállási és szavatossági szabályok is átformálódnak. Nézzük meg, mit is jelent ez pontosan.
forrás: giphy.com
| Jótállás
A félreértések elkerülése érdekében először tisztázzuk, hogy a garancia és a jótállás ugyanazt jelenti, utóbbi csupán a hivatalosabb, jogi kifejezés. Jótállás esetén az, aki a szerződés teljesítéséért jótállást vállal vagy jogszabály alapján jótállásra köteles, a jótállás időtartama alatt meghatározott feltételek szerint köteles helytállni a hibás teljesítésért. Csak abban az esetben mentesül a jótállási kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Jótállás kétféle módon keletkezhet:
• szerződés alapján, amikor a jótállásra kötelezett önként vállalja a garanciát,
• jogszabály által, amikor jogszabály írja elő kötelező garanciát.
A jótállás elég szigorú a kötelezettre nézve. A jótállásnál ugyanis azt kell alapból vélelmezni, hogy hibás volt a teljesítés. Ezzel a vélelemmel szemben a kötelezettnek kell bebizonyítania, hogy a hiba oka csak később, a teljesítés után keletkezett. (forrás: https://adosziget.hu/a-kotelezo-garancia-uj-szabalyai-2021-tol/)
forrás: freepik.com
| Sávos besorolási rendszer
Az új szabályokat tekintve a legszembetűnőbb változást a jótállás időtartamának meghatározása jelenti, ugyanis az az eladási ár függvényében fog változni. Tehát 10.000 és 100.000 forint közti vételár esetén 1 év, 100.000 és 250.000 forint között 2 év, 250.000 forint felett pedig 3 év lesz a jótállás a termékekre. Természetesen a határidők elmulasztása továbbra is jogvesztéssel jár.
Emellett még fontos megemlíteni azt is, hogy a tartós fogyasztási cikkek köre bővül, a 10.000 forintos eladási ár feletti elektromos rollerek, drónok, nyílászárók, kádak, csaptelepek, napkollektorok és riasztóberendezések szintén kapnak garanciális besorolást.
forrás: freepik.com
| E-jótállási jegy
A fogyasztók számára további előnyös változtatás, hogy a vállalkozások jövő évtől elektronikus úton is átadhatják – e-mailben vagy egy letöltési linken keresztül – a jótállási jegyet a vásárlónak, ennek legkésőbb a termék átadását vagy beüzemelését követő napon kell megtörténnie. Ezen kívül a letölthető e-jótállási jegynek elérhetőnek kell lennie a lejárati időtartam végéig, azaz akár 3 évig. Az e-jótállási jegy szerencsés fogás, hiszen ennek köszönhetően a fogyasztók megspórolhatják a vevőszolgálaton történő sorban állást.
forrás: freepik.com
| Szervizelés
A szervizelés folyamatában is történik némi változás: a fogyasztó januártól nem lesz köteles a jótállási jegyen feltüntetett márkaszervizbe vinni a terméket meghibásodás esetén, hanem visszaviheti oda is, ahol eredetileg vásárolta a terméket. Ettől fogva pedig az adott kereskedőt terheli a felelősség, hogy gondoskodjon a javíttatásról.
Ennek egy hónapon belül meg kell történnie, mivel az új törvény szerint a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a javítás vagy csere 15 napon belül megtörténjen. Amennyiben ez nem megvalósítható, a kereskedő köteles tájékoztatni erről a vásárlót. Mindezek mellett, ha javítást követően újra meghibásodik a termék, vagy nem javítható 30 napon belül, a vállalkozás felelőssége, hogy cserélje azt.
forrás: freepik.com
Mindez a kereskedőkre és gyártókra nagyobb felelősséget és terhet ró. Hiszen ők az újonnan bevezetett szabályok révén hosszabb ideig lesznek felelősek a termékek zökkenőmentes működéséért, mindeközben viszont az esetleges hibák javíttatására kevesebb idejük jut majd. Ezen kívül pedig a hibás termékek szállításáról is nekik kell gondoskodniuk.