Manapság már napi szinten bevett szokássá vált a műszaki cikkek vásárlása esetében a garancia meghosszabbítása. Sok esetben maga a gyártó vagy a kereskedő kínál kiterjesztett garanciára vonatkozó promóciókat, vagy pedig köthető a hivatalos jótállási időn túli termékbiztosítás, avagy kiterjesztett garancia vásárlása is. Következő blogbejegyzésünkben sorra vesszük azon tippeket, amelyekben bemutatjuk, hogy a megvásárolt háztartási gépekre vagy műszaki cikkeinkre hogyan biztosíthatunk kiterjesztett garanciát és hogy mik a lehetőségeink annak érdekében, hogy hosszabb ideig tudhassuk biztonságban azokat.
Elsőkörben tisztázzuk a fogalmakat a jótállásra/garanciára vonatkozóan az új Ptk. alapján:
Termékszavatosság
Az új Ptk. vezette be a termékszavatosság fogalmát, ami azt jelenti, hogy a vállalkozás által fogyasztónak eladott ingó dolog (azaz a termék) hibája esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy - ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges - a terméket cserélje ki.
A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
A gyártó csak akkor mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy
• a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta;
• a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy
• a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli.
Közlési és igényérvényesítési határidők
A Ptk. szerint a fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval közölni. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó felelős. A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár.
Jótállás
A jótállás - hétköznapi és közismert nevén „garancia” - azt jelenti, hogy a jótállást nyújtó fél (eladó) a hibátlan teljesítésért olyképpen felel, hogy a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén a felelősség alól csakis akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a termék fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett.
A jótállásnak két fajtája van:
• a jogszabályon alapuló, ún. kötelező jótállás, és
• a felek megállapodásán alapuló, ún. szerződéses jótállás.
Utóbbi esetben nem egy jogszabály kötelezi bizonyos termékek eladása esetén az eladó felet jótállás vállalására, hanem erre önként - jól felfogott piaci érdekből - kerül sor.
Mit jelent a kiterjesztett garancia?
A kiterjesztett garancia egyfajta készülék biztosítás, amely a háztartási gépekre kínál, a gyártói, illetve forgalmazói garancián túl, azt meghosszabbítva, jótállást.
A kiterjesztett garancia a készülék megvásárlását követően is megköthető, a gyári, alapgarancia lejáratát megelőző 2. hónapig.
A kiterjesztett garanciával lehetőség van akár 5 évig biztonságban tudni a háztartási készülékeket, hiszen a szakszervizek ingyen javítják azokat.
Sok gyártó kínál a 24 hónapos hivatalos magyar gyártói garancián felüli extra, vagy kiterjesztett garanciát 3, 5, akár 10 évre is különböző, időszakhoz és általában regisztrációhoz kötött promóciók keretein belül. Alább felsoroljuk a leginkább keresettebb márkák kiterjesztett garanciára vonatkozó promócióit:
1. Bosch garancia promóciók: Bosch termékek esetében általában a hivatalos 2 éven túl +3 év garancia érhető el termékregisztrációval hűtőszekrényekre, fagyasztóládákra és mosógépekre egyaránt. Bosch garanciára vonatkozó promóciók itt érhetők el: https://www.bosch-home.com/hu/promociok
2. A Whirlpool háztartási nagygépek esetében a garancia promóciók keretein belül akár 10 évre is lehet kiterjesztett garancia lehetőségével élni regisztráció függvényében. Aktuális Whirlpool garancia promóciók ii érhetők el: https://regisztracio.whirlpool.hu/promociok
5. A Gorenje mosógépek és mosogatógépek esetében 10 év jár az inverter motorokra szintén termékregisztrációhoz kötve. Kiterjesztett garanciát nyújtanak bizonyos termékcsoportok egyes alkatrészeire. További részletek itt: https://www.gorenje.hu/tamogatas/gorenje-garancia
6. ETA termékek esetében számos termékre kaphatunk extra garanciát. Érdemes vásárlásunk előtt e-szerint választani. Az ETA Társaság a vásárlók számára hosszabbított garanciát biztosít (Garancia hosszabbítója), így a törvényes, egy éves garancián felül megkapja a kétéves garanciát. Mellette még a fontosabb komponensekre (mint például a konyhai robotok esetén a motor, vagy a hűtőknél a kompresszor) szélesebb garanciát biztosítanak, egy évről három, öt, vagy akár tíz évre.
Ezzel a szolgáltatással olyan biztonsághoz juthat, melynek köszönhetően a készülék meghibásodása esetén a törvényes kétéves garancián túl is megjavítják a megvásárolt készülékét. A szolgáltatás az eta.hu oldalon feltüntetett ETA termékekre érvényes, amelyről itt tájékozódhat: https://eta.hu/pages/garancia-hosszabbitas
Ha mindemellett olyan készüléket vásárolt, amelyhez nincs az adott gyártó által biztosított kiterjesztett garancia promóció, akkor mi a Business Box által kínált lehetőségeket javasoljuk.
De mi is az a Business Box és hogyan működik?
A Business Box alapvetően egy olyan szolgáltatás, amelyen keresztül garanciát vásárolhatunk a megvásárolt készülékünkre egy online kalkulátor segítségével az általunk meghatározott időre. A költségek kb. 14.000 Ft-tól (+3 év) akár kb. 34.000 Ft-ig (+5 év) terjedhet, viszont teljes mértékben megéri.
A Business Box által kínált kiterjesztett garancia előnyei:
• nincs szervízdíj, nincs cseredíj
• nem kell keresgélnie a megfelelő szervízt
• lebonyolítják Ön helyett a szervizeltetést az első pillanattól kezdve
• gondoskodnak a készülék ingyenes elszállításáról
• gondoskodnak a javított készülék ingyenes visszaszállításáról
• a tulajdonossal együtt ellenőrzik, hogy a szervizelt termék valóban hibamentesen került vissza Önhöz
Ezen kiterjesztett garancia szolgáltatás igénybevételével akár 5 évig biztonságban tudhatja készülékeit.